اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خبر داد

تدوین کتاب ‌های کار دانش‌آموز و راهنمای معلم در زمینه حقوق شهروندی

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: یک کتاب کار دانش‌آموز و یک کتاب راهنمای معلم در زمینه حقوق شهروندی تدوین شده است که این کتاب‌ها شامل ۱۶۰ فعالیت هستند.

تدوین کتاب ‌های کار دانش‌آموز و راهنمای معلم در زمینه حقوق شهروندی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج کشور در نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها و حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد با اشاره به حقوق شهروندی در نظام آموزش رسمی و غیر رسمی، اظهار کرد: موضوع نشست امروز در خصوص حقوق  شهروندی است و حقوق شهروندی یک مفهموم نسبتاً وسیع دارد.

وی ادامه داد: ابعاد سیاسی حقوق شهروندی شامل مواردی مانند «حق شرکت در انتخابات، حق انتخاب شدن در مشاغل سیاسی، حق دارا بودن تابعیت» و  ابعاد اجتماعی حقوق شهروندی شامل مواردی مانند «حمایت‌های مالی و درآمدی، برخورداری از آموزش و پرورش رایگان، برخورداری از بهداشت و درمان و حمایت‌های قضایی» است.

کریمی درباره مفهوم شهروندی گفت: حقوق شهروندی موقعیتی اجتماعی است که بر پایه آن افراد در برابر قانون یکسان هستند، همچنین از حقوق و تکالیفی متقابل برخوردارند. علاوه بر آن هویت جمعی در آنها به گونه‌ای ارتقا یافته که امکان مشارکت فعال و آگاهانه آنان برای تحقق اهداف مشترک اجتماعی را فراهم می‌آورد.

وی درباره مفهوم آموزش شهروندی افزود: مفهوم آموزش شهروندی اشاره به رشد و پرورش قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شهروندان دارد به گونه‌ای که آحاد آنها از طریق آموزش‌های شهروندی بتوانند از دانش و مهارت‌های لازم برای شناخت حقوق و انجام تکالیف و مشارکت فعال در تصمیم‌گیری، عمل آگاهانه، مسؤولانه در امور اجتماعی و زندگی عادی برخوردار شده و برای دستیابی به توسعه پایدار ایفای نقش کنند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: هدف از آموزش حقوق شهروندی، آماده سازی افراد برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از طریق تجهیز افراد جامعه به مهارت‌هایی که هر فرد بتواند به عنوان شهروندان مطلوب در عرصه زندگی فردی و اجتماعی نقش موثری ایفا کند. 

وی با بیان جنبه های مختلف آموزش حقوق شهروندی(آموزش رسمی) گفت: آموزش رسمی در چهار جنبه عنوان می‌شود که شامل سازمان دادن محتوای برنامه درسی، آموزش یادگیری و مشارکت فعال، ارزیابی دانش‌آموز و ارزیابی مدرسه،  آموزش معلم پیشرفته و حمایت حرفه‌ای است

کریمی در خصوص کشورهای موفق در حوزه حقوق شهروندی اظهار داشت:  نروژ، سوئیس، دانمارک، کانادا و سوئد کشورهای موفق در حوزه حقوق شهروندی هستند؛ علاوه بر این تضمین بالای حقوق شهروندی از سوی دولت‌ها، مشارکت بالای مردم در تصمیم‌گیری و سرنوشت اجتماعی، امنیت، رفاه و تأمین اجتماعی بالا و شفافیت اداری از جمله شاخص‌های ارزیابی حقوق شهروندی هستند.

وی همچنین از تألیف منابع آموزشی خبر داد و گفت: یک کتاب کار دانش‌آموز و یک کتاب راهنمای معلم تدوین شده است که این کتاب‌ها شامل ۱۶۰ فعالیت هستند و در مجموع برای پایه اول تا ششم  ۴۸۰ فعالیت تعریف شده است؛ کتاب‌های مذکور در ۶ گرایش تدوین شده‌اند که شامل گرایش هنر و کاردستی، گرایش بازی و سرگرمی، گرایش دینی و مذهبی،گرایش علمی و فرهنگی و گرایش ادبی هستند.

کریمی در رابطه با تربیت مربی آموزش شهروندی اظهار کرد: برای این امر دوره‌های دانشگاهی طراحی شده است که رشته تربیت مربی آموزش شهروندی در مقطع کاردانی و رشته مدیریت آموزش های شهروندی در مقطع کارشناسی در مرکز علمی کاربردی آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول